DE TELEGRAAF COLUMN

De dokter en zijn hypotheek

29 Nov 2020 — Jim Tehupuring

Responsive image

Wie medicijnen studeert is zeker 6 jaar bezig en een specialisatie kost nog eens 6 jaar. Toen voetballer Daley Blind een ICD geïmplanteerd kreeg wist een vriend van me die het hele 12-jarige traject doorliep, mij precies uit te leggen wat zo’n ding is, welke functie het heeft en wat de risico’s zijn. Andersom mag hij mij altijd raadplegen op financieel vlak. Dat gebeurt ook en zo heb je wat aan elkaar.

Als het over complexe materie gaat, is dat in mijn ogen hoe een samenleving zou moeten werken. Voor complexe problemen, vraag je een vakman. Maar basismaterie zou toch iedereen moeten beheersen? Daarom leer je op de middelbare school de stelling van Pythagoras, de wetten van Newton, de functie van rode bloedcellen en niet te vergeten het Kofschip. Handig om te weten en zeker de laatste blijkt altijd wel weer eens nodig.

Onbekend met financiële zaken

Maar vraag een gemiddelde dokter wat inflatie, een annuïtaire hypotheek, debetrente of laat staan een ETF is en het blijft waarschijnlijk stil. Niet omdat het te ingewikkeld is, maar gewoon omdat het nooit op school is uitgelegd. En dat is bijzonder. Iedere Nederlander krijgt in zijn leven te maken met inflatie en de meesten zullen hypotheken sluiten. Op dit moment zijn er 5 miljoen huishoudens met een woning waarop een lening rust. Bij aankoop zou je toch moeten weten welke impact rente en aflossing hebben of wat de voor- en nadelen zijn van een specifieke hypotheekvorm? Of hoe je overtollige gelden nu kunt omzetten in vermogen voor later?

Ik heb het dan nog niet eens over de enorme groep mensen die onvoldoende bekend is met de risico’s van roodstand, financial lease en koop op afbetaling.

Een nieuw vak

Natuurlijk schakel je voor het afsluiten van een hypotheek een specialist in. Maar zo mondig als veel mensen zijn bij een bezoek aan de dokter, zo beperkt is de kennis ten aanzien van financiën. Ik pleit er daarom voor op middelbare scholen het vak ‘Financiële Huishoudkunde’ te introduceren. Dat gaat een hoop ellende schelen en geeft scholieren van nu, grip in de toekomst. Is dat een leuk vak? Nee, ik denk het niet. Maar Scheikunde vond ik ook verschrikkelijk en daarvan is het me nog steeds onduidelijk waarom ik die tabel met elementen moest leren. Ik had liever geleerd wat ‘aflossingsvrij’ is.

Met vriendelijke groet,

Jim Tehupuring

Neem gerust contact met ons op om uw wensen te bespreken

Doe de profielscan en ontvang uw persoonlijke beleggingsplan.


1Vermogensbeheer©

Nieuwe 's-Gravelandseweg 27

1405 HK Bussum

035-740 0250
info@1vermogensbeheer.be
dienstverleningsdocumenten· brochure · privacyregelement